Apropå det här med beroende...

Vad mycket det finns idag som kan framkalla olika sorters beroenden..Först är det ju dom här vanliga alkohol och tobak och knark.Sen är det ju koffein, för å inte prata om godis..detta underbara söta som man kan stoppa i sig i stora mängder. Sen är det ju nässpray och diverse tabletter som också skapar beroende. Sen kommer vi till de senaste: Blogg och Facebook beroendet...Jag är fast det erkänner jag direkt:-) Många jag känner är fast på ett eller annat sätt. Vad är det som gör att man kan låta sig bli så beroende av datorn och internet idag? Jag måste nästan tillbringa minst en stund varje dag vid datorn och kolla igenom alla bloggar jag följer och självklart Facebook. Och så måste jag ju försöka hinna med min egen blogg + diverse andra sidor som jag är medlem på. Vilket resulterar i att jag sitter tämligen länge vid datorn i slutänden. Det finns ju nåt för alla verkligen och det dyker ju bara upp nya saker varje dag. Visst det är kul att det finns och det är ett himla bra tidsfördriv men var går gränsen egentligen vid intresse och ohälsosamt beroende?  Frågar jag Mange så vet jag nog svaret innan:-) Speciellt med tanke på hur mycket han muttrar ibland när jag sitter vid datorn. MEN jag anser att jag sysslar med viktiga intressanta saker inte som han som kan sitta på blocket och kolla lastbilar och grävmaskiner och diverse annat trams...Men han tycker säkerligen samma sak om det jag gör så känslan är rätt ömsesidig:-)

Jo just ja för å gå till något annat som jag har tänkt på idag. Var går gränsen mellan normalt "jag vill ha barn"beteende och besatthet av att skaffa barn?
Läste om en tjej som hade gjort massor med IVF försök utan lyckats, hon hade inget jobb och de höll på att förlora huset pga hennes "besatthet". När är det egentligen dags att sluta försöka? Visst jag vill jättegärna ha fler barn men blir det inga fler så får jag ju helt enkelt leva med det. Jag har ju trots allt en underbar dotter som är mitt allt (för det mesta iaf) och då får jag ju njuta desto mer av tiden med henne istället.

Nej det är nog bara att ta det för vad det är....Beroenden kommer alltid att finnas av alla de slag både nyttiga och farliga och det är bara vi människor som kan ändra på oss själva...

UPDATE:
Brandlarmet gick så jag var tvungen att rusa. Men mer om det senare idag.

Natti natt eller God Morgon till er som kliver upp snart:-)

Kommentarer
Postat av: Fina

Känner igen det där med datorn.. Marcus muttrar lika mycket när jag sitter vid bloggen som jag gör när han spelar spel. Att titta på blocket på massa bilar och sånt som man ändå inte ska eller kan köpa måste vara ett släktdrag! För inte planerar väl Mange att investera i en lastbil eller grävare för tillfället? hehe..

2008-11-24 @ 13:59:06
URL: http://jstg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0